10 december 2013

Cozette* dekentje met perfecte hoeken

Enkele weken geleden introduceerde Cozette* een prachtig dekentje in blogland.  En haar doe-het-zelf dekentje zag ik ondertussen al hier en daar opnieuw passeren.  Alsook bij mevrouw Khadetjes, die streefde naar mooie perfect afgewerkte hoekjes.
Ik herinnerde mij deze hoekjesafwerking en vroeg mij af of dit ook zou lukken voor het mooie Cozette* dekentje.  En na wat gefoefel kwam ik tot dit resultaat.  Ik licht alleen een tipje van de sluier, je begrijpt me wel als je weet dat dit hier straks onder de kerstboom terecht komt.  

Voor de afmetingen van stof en teddykatoen gebruik je dus gewoon de handleiding van Cozette*.  En wil je ook perfecte hoekjes, dan kijk je gewoon even hieronder mee.  Ik deed het wel net omgekeerd.  De teddykatoen komt als extra boordje rondom het katoenen stofje te zitten.  (dat maakte de noodzaak naar deze afwerking trouwens nog groter, want zo'n teddykatoen wordt meteen een serieuze dikte bij het omplooien)



De uitleg gaat als volgt.  Plooi de buitenste randen van de stof die je voor het extra boordje gebruikt met de goede kanten op elkaar.  Stik op de zwarte pijl tot op 1 cm van de rand en knip daarna kort bij tegen het stiksel.  Als je de katoenen stof 1 cm en nog eens 3 cm omstrijkt, weet je trouwens meteen van uit welk punt de zwarte stikpijl vertrekt.



8 opmerkingen:

  1. EN het afgewerkte dekentje krijgen we dat ook te zien?
    bedankt voor de tip

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moest het een paar keer lezen, maar 'k denk dat ik mee ben. Jouw dassenhandleiding is hier ook al goed van pas gekomen. Maar de daspunten deden wij volgens de bovenstaande manier (van binnenuit stikken en dan keren); is beter voor dassenkauwende kapoenen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. amaai ja, dat is nog steviger ! Voor meer dan 100 dassen koos ik voor een snelle manier ;-)

      Verwijderen
  3. Mooi dekentje! Ben benieuwd naar het hele dekentje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi stofje voor je dekentje!
    Ik ga die uitleg eens proberen bij mijn volgende quilt-afwerking. Moet toch ook kunnen?! Nu is het nog wat Chinees, maar de praktijk zal wel meevallen dankzij je foto. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Merci voor de tip! De pet van je vorige blogje is trouwens ook superleuk, lekker stoer!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Net een dekentje met de perfecte hoeken gemaakt, dankzij jouw tip! Heerlijk om niet de enige perfectionist in naailand te zijn. Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen