4 juni 2017

Een jarige papie ... en de mouwaanpassing



Papie (want zo noemen wij mijn vader sinds hij zijn eerste kleinzoon kreeg) gaf de laatste tijd wel regelmatig instructies over welke hemden hem nu wel en niet ideaal pasten en waar dan wel of niet. 



Dus stak ik een tandje bij en kon hem nog net op tijd voor zijn verjaardag een nieuw hemd bezorgen.  Eentje dat goed past (zijn woorden) en eentje waarvan mamie het stofje heel mooi vindt (haar woorden).  En kijk ... de dag zelf zaten deze foto's al in mijn mailbox.

Deze foto's werden ook genomen bij mijn ouders, wat met zich meebracht dat papie het hemd ook eens paste.  Ideaal, want zo kreeg ik een idee van welke maat nodig zou zijn voor hem én hij zei er ook meteen bij dat hij een diepere mouwuitsnijding aan de oksels ook wel zou appreciëren.  
Ik kreeg van haar een hele goeie tip over hoe ik dit zou kunnen aanpakken, keek wat rond op het net en deed het uiteindelijk zoals hieronder.  Geen idee of dit volgens de regels van de kunst is, maar het leek wel te lukken.


Ik tekende eerst het patroon van het rugpand (en het voorpand) over in de juiste maat, zette een streepje op 1,5 cm onder de oksel (ik wou de mouwen 1,5 cm dieper maken).  Toen verschoof ik mijn uitgetekende patroon evenwijdig met de MR-naad op het originele patroon en tekende de armronding van mijn maat opnieuw over.  Voor alle duidelijkheid : het gearceerde deel op bovenstaande foto werd uiteindelijk dus weggeknipt.
Hetzelfde deed ik ook aan de armuitsnijdingen van het voorpand.


Voor de mouwen verschoof ik mijn uitgetekende patroon 1,5 cm evenwijdig met de onderrand van de mouw op het originele patroon en tekende opnieuw de kop van de mouw van mijn maat over.  Het gearceerde deel aan de mouwkop dien je hier niet weg te knippen, maar wel 1,5 cm evenwijdig met de onderrand, anders verleng je je korte mouw met 1,5 cm.  
En ja hoor, dit laatste was ik vergeten en die opmerkzame papie gaf me meteen mee dat het hemd nogal lange mouwen had ... en gelijk had hij ;-)



9 opmerkingen:

  1. Heel leuk! Een stofje waar ik niet direct een hemd in zou zien op de rol maar waarvan ik nu zoiets heb' natuurlijk is dat voor een hemd'

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi resultaat! En merci voor de vermelding!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi gedaan!! 't Staat hem goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hartjes voor Papie zeg! En voor alweer een heel schoon hemd!
    --zelf pas ik het altijd aan (zowel voor Jos als mezelf, we zijn allebei groot en hebben daar dus extra lengte nodig) door op 2/3 van het armsgat door te knippen en daar wat toe te voegen, meestal is dat hier 1,5cm, zowel voor het voor- als achterpand en de mouw. Ik probeer zo weinig mogelijk aan mouwkoppen te veranderen als ik het kan vermijden, daar ben ik bang van #schaterlach--

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Supermooi! Wat gebruik je als patroongewicht? Die zien er ook leuk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zijn overtrokken magneten die ik ooit cadeau kreeg, die ik hier gewoon gebruikte omdat mijn patroonpapier opkrulde. Ik gebruik dat dus niet als patroongewicht eigenlijk.

      Verwijderen